In Calais, one more wall in the world

The construction of a security barrier around the port of Calais has provoked strong reactions. While migrants are being prevented from entering Europe and lives are being lost at sea off the coast of Spain, Italy, Greece, etc., in Calais, they are being prevented from leaving. And they are held in a geographical and legal impasse. To justify this paradox, the European Union relies on the response to an alleged external “threat” and on the fight against trafficking in human beings. [1]European Pact on Asylum and Immigration, September 24, 2008, http://europa.eu/legislation_summaries/justice_freedom_security/free_movement_of_persons_asylum_immigration/jl0038_fr.htm . In France, associations are mobilizing to denounce European security immigration policies and the reception reserved for migrants [2]Joint call from civil society associations “No to the “wall of shame” in Calais”, December 2014, www.migreurop.org/article2557.html.

The situation of migrants in Calais is deteriorating. At the start of 2015, there were nearly 2,500 migrants there. [3]Migrant service platform, www.psmigrants.org/site. Mostly from Eritrea, Sudan, Iraq, Libya or Syria, they are fleeing war, dictatorship or arbitrariness, in search of protection in Europe. However, they are designated as clandestine criminals, against whom States are developing effective means of combat. The United Kingdom, after refusing to sign the Schengen agreements on free movement within the European Union [4]To find out more about the Schengen area, see the study carried out by Yves Pascouau, European Policy Center: … Continue reading, plans with the help of France the construction of a 4 meter high security barrier, bristling with barbed wire, on the French port. The purpose of this wall is to prevent migrants from embarking to England. These migrants are thus stuck in a geographical and legal impasse. It is often impossible for them to submit an asylum application in France due to the “Dublin Regulation”; European text according to which the first State crossed by a migrant is responsible for his asylum request, and which tends to make European States located on the borders of the European Union responsible for the majority of asylum requests submitted in Europe [5]See on this subject the study carried out by Cimade: www.lacimade.org/poles/defense-des-droits/rubriques/2-droit-d-asile-?page_id=2951. States therefore pass the buck, block legal crossing routes and define rules whose losers are migrants and the arbiters are drones and other surveillance technologies. La longue absence de soutien des pouvoirs publics À Calais, on constate l’absence de soutien aux migrants dans l’accès aux services publics depuis plus de 10 ans. En décembre 2002, le centre d’hébergement et d’accueil d’urgence humanitaire administré par la Croix-Rouge depuis 1999, connu sous le nom de centre de Sangatte, est fermé sous la pression du ministère britannique de David Blunket. Le ministre français de l’intérieur de l’époque, Nicolas Sarkozy, ordonne son démantèlement et près de 2000 migrants se retrouvent dans des conditions d’exclusion à Calais et sur le littoral voisin. Selon son homologue actuel, Bernard Cazeneuve « La situation de Sangatte, c’était le désastre humanitaire, l’appel d’air pour les migrants » [6]Europe 1, August 29, 2014, http://bcazeneuve.overblog.com/2014/08/matinale-europe-1-29-aout-2014.html. Les pouvoirs publics pensent donc la gestion des flux migratoires sur base du présupposé que si on accueille décemment, le nombre de migrants va se multiplier. Et pourtant, la fermeture du Centre de Sangatte n’a pas freiné le nombre d’arrivants à Calais, mais bien accentué les problèmes sanitaires, sociaux et politiques. Plusieurs associations (Salam, l’Auberge des Migrants, Emmaüs France, Médecins du Monde et le Secours Catholique) [7]On this subject, see the sites of Salam: www.associationsalam.org/, L'Auberge des Migrants: www.laubergedesmigrants.fr, Secours Catholique: http://pasdecalais.secours-catholique.org/, Emmaüs… Continue reading ont alors pris le relais afin d’apporter une aide matérielle aux migrants (alimentation, duvets) et pour dénoncer cette situation de détresse. Il y a énormément de besoins en termes d’accès aux nécessités du quotidien (accès à l’aide alimentaire, aux soins de santé, à un hébergement, à des services d’aide juridique…). Tous les jours, quelques salariés et bénévoles organisent la distribution du repas du soir, qui se résume au repas du jour, à 17h30 dans un terrain vague administré par la préfecture du Nord-Pas-De-Calais. Toutes ces associations abattent un travail exemplaire de solidarité pour que les migrants cessent de vivre dans des conditions précaires et injustes, mais la tâche est titanesque. Timid progress against the precarious situation of migrants? The opening of the Jules-Ferry Center, made available to the State by the mayor of Calais, Natacha Bouchart, on January 15, 2015 constitutes the beginning of a concrete response in the political struggle to allow migrants to escape precariousness and live with dignity. The management of this day reception center is entrusted to La Vie active, (an association which manages 70 accommodation establishments in Pas-de-Calais) in partnership with Calais associations working with migrants. However, the first arrangements of this project, whose permanent buildings will not be opened until the end of winter in April, still seem inadequate. It is planned to only accommodate women and children during the night. The president of Emmaüs France, Thierry Kuhn, is worried about this and explains that “ the day care project does not envisage the principle of accommodation or simple shelter for all others. It is likely that they will set up tents near this center, effectively creating a gigantic wild refugee camp » [8]Le Monde, December 18, 2014, http://abonnes.lemonde.fr/societe/article/2014/12/18/demandons-au-hcr-de-creer-un-camp-de-refugies-a-calais_4542755_3224.html. Indeed, this center is built on the Tioxide site, 7 kilometers from Calais and the large surrounding camps. It is not certain that migrants will go to this remote center every day for a hot meal. In addition, if the Auberge des Migrants and Salam are responsible for distributing meals in the center, they will no longer ensure the preparation of dishes entrusted to a catering company. However, the industrial management of this meal will be expensive, whereas until now, the food used mainly came from donations. For these associations, the industrial production of food can only be successful as part of a global project to care for migrants and should be accompanied by more profound transformations. Which would be, to begin with, to identify those really responsible for managing the Calais problem, which is neither local nor national, but European. “ As long as European governments do not get involved to allow a decent reception, the problem will only be displaced each time. », declared Caroline Huygens, Belgian activist and member of the migration group of Javva, an association active in Calais. It is a question of confronting the institutions and political actors concerned with their responsibilities and of denouncing the symbols which adjoin them. The operation of the Jules-Ferry Center is financed by the French State to the tune of 3.5 million euros. England is mobilizing nearly 15 million for the construction of the security barrier around the port of Calais [9]Médiapart, September 24, 2014, http://blogs.mediapart.fr/blog/claude-calame/240914/calais-des-murs-contre-limmigration. Through these measures and the difference in cost they represent, France and England perpetuate the idea that migration and insecurity are linked. Sécurisation et contrôle des frontières européennes : un marché juteux Le projet de construction du mur autour du port de Calais mobilise une importante somme financière, qui participe au marché très prisé par les agences privées de la surveillance et du contrôle. Ainsi, les enjeux de la gestion des frontières dépassent la rhétorique sécuritaire de l’Union Européenne. Ils profitent d’une part à l’industrie de la défense pour qui s’ouvrent des perspectives nouvelles et multiplient à l’infini ses possibilités d’intervention dans le domaine civil. D’autre part, aux États européens qui instrumentalisent les migrations à des fins économiques. Comme l’explique le philosophe Étienne Balibar, l’Europe crée des travailleurs ultra-précaires. Les prétendus clandestins en sont l’exemple le plus net ; l’illégalité de leur statut permettant leur surexploitation [10]Étienne Balibar, “What is a border?”, http://exil-ciph.com/htdocs/ressources_dwnld/textes/B/BalibarFrontiere.pdf. “ Each society produces its foreigner and each in its own way », écrit le sociologue anglais Zygmunt Bauman. L’immigration ne serait-elle pas alors le bouc émissaire de notre système capitaliste en crise dont les responsables sont les systèmes financiers et leurs soutiens politiques ? De la sorte on observe une tendance à la privatisation de tâches qui relèvent traditionnellement des fonctions régaliennes des États et reviennent à des agences transnationales dont Frontex, l’agence européenne en charge de la gestion des frontières. Avec l’« aide » de cette dernière, l’Union Européenne conclut des accords de réadmission avec les pays d’origine et de transit ; elle ferme les frontières, construit des murs, des centres de détention, met en place des technologies sophistiquées de surveillance et casse les mécanismes de solidarité. Grâce aux moyens militaires et technologiques mis à sa disposition par les États, Frontex organise des opérations de contrôle au cours desquelles ont lieu des interceptions d’embarcations au large des côtes européennes et des expulsions d’« illégaux » qui n’auront même pas eu l’opportunité de déposer une demande d’asile. Elle viole par là les obligations internationales des États européens en matière de protection des droits humains, particulièrement la liberté de circulation et le droit d’asile, en mer et sur terre, consacrés notamment par l’article 13 de la Déclaration universelle des droits de l’homme et la Convention de Genève relative au statut des réfugiés [11]To find out more about Frontex, see the Frontexit campaign: www.frontexit.org/fr/. Review the causes and hold the actors of immigration policies accountable In light of the systematization of these violations, it is first of all a question of reviewing the causes at the origin of immigration. This is what Claire Rodier, lawyer at Gisti (Information and Support Group for Immigrants) points out when she declares that “ we should stop ignoring the obvious correlation which exists between the maintenance or increase of resources of some, in the North, and the reduction in income of others, in the South, and refuse to see that this induced impoverishment is a source of migration » [12]Claire Rodier, “Freedom of movement: a right, what policies? ", http://ldh-toulon.net/Claire-Rodier-instaurer-la-liberte.html. Le parcours des migrants est complexe, notamment parce qu’ils deviennent clandestins au passage des frontières car cela est défini comme tels par les politiques européennes. D’où l’importance de repenser l’analyse sécuritaire du phénomène de la migration et réviser la stratégie de l’agence Frontex. La France et tous les pays européens doivent ensemble, et dans le respect des droits de l’homme, revoir la réglementation en matières d’asile et d’immigration et dénoncer le « règlement Dublin ». Il est par ailleurs urgent de construire des lieux d’accueil capables de recevoir tous les arrivants et de leur offrir les services sociaux nécessaires dans des conditions décentes. Obligation qui incombe aux États membres de l’Union Européenne en vertu de la « directive accueil » selon laquelle ces derniers « doivent fournir des conditions matérielles d’accueil qui permettent de garantir un niveau de vie adéquat pour la santé et d’assurer la subsistance des demandeurs » [13]Article 13 de la directive de l’Union Européenne du 27 janvier 2003, établissant les normes minimales pour l’accueil des demandeurs d’asile. Tant que l’Europe ne change pas sa politique de migration, le gouvernement français devrait travailler avec les associations humanitaires et non gouvernementales, et plus particulièrement avec les responsables du Haut-Commissariat des Nations unies pour les Réfugiés, afin de mettre en place l’hébergement pour tous les migrants à Calais, y compris ceux couverts par le « règlement Dublin », et garantir un traitement humain aux demandeurs d’asile. En effet, un récent rapport de l’ONG Human Rights Watch fait état d’allégations de violences policières à l’égard des migrants. Ce rapport appelle le gouvernement français à mettre un terme et à enquêter sur ces dernières, en vertu de ses obligations positives de protection des individus consacrées par la Convention européenne des droits de l’homme (CEDH) et le Pacte international relatif aux droits civils et politiques (PIDCP), auxquels la France est partie [14]www.hrw.org/fr/news/2015/01/20/france-les-migrants-et-les-demandeurs-dasile-victimes-de-violence-et-demunis. Anaïs Carton Volunteer at Magma

Attachments

Notes

Notes
1 European Pact on Asylum and Immigration, September 24, 2008, http://europa.eu/legislation_summaries/justice_freedom_security/free_movement_of_persons_asylum_immigration/jl0038_fr.htm
2 Joint call from civil society associations “No to the “wall of shame” in Calais”, December 2014, www.migreurop.org/article2557.html
3 Migrant service platform, www.psmigrants.org/site
4 To find out more about the Schengen area, see the study carried out by Yves Pascouau, European Policy Center: www.migrations-magazine.be/les-numeros/9-chroniques-de-l-europe-forteresse/ item/171
5 See on this subject the study carried out by Cimade: www.lacimade.org/poles/defense-des-droits/rubriques/2-droit-d-asile-?page_id=2951
6 Europe 1, August 29, 2014, http://bcazeneuve.overblog.com/2014/08/matinale-europe-1-29-aout-2014.html
7 On this subject, see the Salam sites: www.associationsalam.org/, L’Auberge des Migrants: www.laubergedesmigrants.fr, Secours Catholique: http://pasdecalais.secours-catholique.org/, from Emmaüs France: http://emmaus-france.org/, and Médecins du Monde: www.medecinsdumonde.org/En-France/Calais
8 Le Monde, December 18, 2014, http://abonnes.lemonde.fr/societe/article/2014/12/18/demandons-au-hcr-de-creer-un-camp-de-refugies-a-calais_4542755_3224.html
9 Médiapart, September 24, 2014, http://blogs.mediapart.fr/blog/claude-calame/240914/calais-des-murs-contre-limmigration
10 Étienne Balibar, “What is a border?”, http://exil-ciph.com/htdocs/ressources_dwnld/textes/B/BalibarFrontiere.pdf
11 To find out more about Frontex, see the Frontexit campaign: www.frontexit.org/fr/
12 Claire Rodier, “Freedom of movement: a right, what policies? ", http://ldh-toulon.net/Claire-Rodier-instaurer-la-liberte.html
13 Article 13 de la directive de l’Union Européenne du 27 janvier 2003, établissant les normes minimales pour l’accueil des demandeurs d’asile
14 www.hrw.org/fr/news/2015/01/20/france-les-migrants-et-les-demandeurs-dasile-victimes-de-violence-et-demunis
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print
E-mail

In the news

Stay informed

Subscribe to our online newsletter and receive complete monthly information.

Get involved with us!

Our queer news in your inbox?

Complete this form to be kept up to date with our educational news (training, educational tools, etc.)

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Firstname name